Vanochtend werd ik wakker en zette de radio op. Val ik in een reclamecampagne van DAS rechtsbijstand: vandaag mogen mensen gedurende een paar uur gratis bellen voor een eerste advies van een callcentermedewerker.
Jemig…
Is dat nu zo bijzonder dan? Nee. Al sinds het begin hebben Rob en ik tegen iedereen gezegd: bel gerust als je een vraag hebt. Te vaak zien we zaken die mis gaan omdat pas als het echt niet meer anders kan juridische hulp wordt gezocht. Dan is het dossier al gevormd, zijn onderhandelingsmomenten gepasseerd en moeten we als advocatenkantoor roeien met de riemen die we op dat moment krijgen. En soms pakt dat dan nadelig uit. Wat is het dan fijn als er iemand belt tussendoor voor een kort advies hoe hij of zij een zaak in een vroeg stadium moet aanpakken. Soms is met een telefoontje met ons de koers weer vrij en komen mensen er dan toch nog zelf uit. Voor dat telefoontje stuur ik dan echt geen rekening.
Formeel hanteren we als kantoor de regel: eerste half uur gratis. Of dat nu telefonisch of in persoon is, maakt ons niet uit. We krijgen in dat half uur echt geen grote problemen opgelost en ik kan het ook niet waarderen als mensen van die service willen profiteren (ik krijg wel eens vragen: “als ik nu een half uur kom, en mijn man daarna, krijgen we dan een uur?” of “kan je me in dat half uur niet even een briefje op jouw briefpapier zetten dan schrikt de andere partij zeker”) want Rob en ik zijn ook maar mensen. Als klein kantoor moet je ergens de grens trekken…
Toch gaan we er niet flauw mee om en redelijkheid komt van twee kanten. Dus duurt een gesprek 35 minuten krijg je echt geen rekening voor 5 minuten. Kan ik je niet helpen dan zeg ik je dat eerlijk. Heb je een vraag die buiten onze expertise valt (strafrecht bijvoorbeeld) dan zeg ik dat eerlijk en breng ik je eventueel in contact met een collegakantoor dat je wel kan helpen.Kan ik iets voor je betekenen dan krijg je naar beste vermogens een inschatting van de verwachte mogelijkheden, kansen en kosten. De keus is daarna aan jou.
Als je een juridisch probleem hebt, en je denkt dat wij je kunnen helpen: bel (of mail) dan dus gerust!